HERINNERINGEN DELENJAN SEVERIJNEN

Van sobat Jan Severijnen, woonachtig in Barneveld ontving ik destijds informatie over zijn diensttijd-periode in Nederlands-Indië. Deze informatie is terug te vinden in het boek “Vredesmissie ontaardde in guerilla oorlog”. Ik geef deze informatie in beknopte vorm in dit boek weer, omdat het voor Jan zeker “Indische ervaringen” zijn, die hij met ons wil delen.

Aangekomen in Indië werd Jan in Batavia hij bij de verbindingsdienst op de internationale luchthaven Kemajoran gedetacheerd. Dat was een heel belangrijk vliegveld in de KLM historie. Hieronder de ingang. Een opname van de late jaren 1940 en de beginjaren 1950.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hieronder een bus van de K.L.M. voor één van de hangars en rechts het stationsgebouw op Kemajoran.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op 17 december 1948 werd Jan overgeplaatst naar Litan als voorbereiding op de Tweede Politionele Actie. Bij aankomst op het vliegveld van Maospati (waarvan hieronder een luchtafbeelding is te zien) werd een landing gemaakt. Maospati ligt vlakbij Madiun.

Op 17 december 1948 werd Jan overgeplaatst naar Litan als voorbereiding op de Tweede Politionele Actie. Bij aankomst op het vliegveld van Maospati (waarvan hieronder een luchtafbeelding is te zien) werd een landing gemaakt. Maospati ligt vlakbij Madiun.

Daarna keerde Jan terug naar Kemajoran. Van 19 februari tot 31 juli 1949 was hij dus voor de tweede keer gedetacheerd op vliegveld Kemajoran. Hij werkte gedurende die periode in een hokje van 2 bij 2 meter aan de noordkant van de vliegbasis.

Er werd toen in het eerste halfjaar van 1949 een noodroute via het eiland Mauritius gevolgd. De Constellation was het enige toestel dat de afstand tussen Mauritius en Batavia kon overbruggen-zij het ternauwernood. Als de wind tegen zat kon het zijn dat men op het "point of no return" halverwege de oceaan moest vaststellen dat er onvoldoende brandstof over was.

Na 31 juli 1949 werd Jan als instructeur hf/df bij de R.O.S. op Andir geplaatst. R.O.S. betekent: Radio Opleidings School.

2VB Andir.

De terugreis naar Nederland ging met de “Hellenic Prince”. Dit schip lag al enkele dagen te wachten op een “Sparks” (Marconist). Er was al wel een marconist, maar de tweede marconist was ziek, maar hij was wel hard nodig. De onvolprezen “Hellenic Prince” moest 1200 militairen naar huis brengen.

En deze mensen wilden graag zo snel mogelijk een bericht naar het thuisfront sturen, dus werd met smart gewacht op “Sparks 2” en dat werd toen Jan Severijnen, die de zieke marconist verving als lid van de bemanning en niet als militair. Jan heeft ongelooflijk hard moeten werken, slapen was er niet bij, want in de nachturen heb je de beste verbindingen. Je zou er stress van krijgen.

Een bijkomend probleem was bij de luchtvaart radio telegrafie ook het feit, dat veel troepentransportschepen naar Nederland voeren, waardoor je er moeilijk tussen kon komen.

Maar zegt Jan, ik heb het gefixt; 73 en hoera. In dit vak betekent het getal 73  “hartelijke groeten”. Een ander getal in de radiotelegrafie is 88 en dat getal betekent: “Love and kisses”, waarvan hieronder een leuk plaatje staat.

 

imagesHIUOCI3D.jpg